تبلیغات
ღ☆ஜ ما و جغرافیا در دهکده جهانی ஜ☆ღ - فرصت ها و چالش ها در تبلیغات اینترنتی 2
 
.:: زندگی اطلس جغرافی ماست
که در آن نقشه استان محبت پیداست
جلگه مکر و نمکزار حسد پیدا نیست
کوه چهل چشمه عشق ارتفاعش بسیار
وفلات ایمان حول این کوه چه وسعت دارد ::.

.:: سلام ::.
.:: وبلاگی که مشاهده میکنید متعلق به محمد عثمان نصرتی دانشجوی رشته ی جغرافیا و برنامه ریزی شهری از دانشگاه سیستان و بلوچستان میباشد در این وبلاگ سعی شده که بیشتر در مورد موضوعات جغرافیایی بحث شود.امیدوارم که با راهنماییهای استاد گرامی و دیگر عزیزان این وبلاگ به اهداف خود برسد ::.
  :: مدیر وب سایت : hacker games
نظرتان درباره وبلاگ چیست ؟






» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

   
فرصت ها و چالش ها در تبلیغات اینترنتی 2
جمعه 6 بهمن 1391 ساعت 05:49 ب.ظ | | نوشته ‌شده به دست hacker games | ( نظرات )
چکیده :
مقاله حاضر به فرصتها و چالشها در تبلیغات اینترنتی می پردازد . در ابتدا به مباحثی چون ، تعریف و تاریخچه ، ویژگیها ، مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی پرداخته شده است . در انتها نیز " نکات طلایی" در تبلیغات اینترنتی ، فرمول آیدا و تبلیغات اینترنتی در ایران مورد بحث قرار گرفته است .


چكیده به انگلیسی:


ABSTRACT
The present article generally deals with the challenges and opportunities facing internet advertising . First, definitions of internet advertising , the history , feature , advantages and disadvantagea of this type of advertisement are discussed . Finally , subject such as key features in internet advertising , AIDA formula and internet advertisement in iran are reviewed .

 


1- مقدمه و تاریخچه‌ و تعریف‌ تبلیغات‌
2- تبلیغات اینترنتی چیست ؟
3- ویژگی تبلیغات اینترنتی
4- مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی
5- نكات طلایی در تبلیغات اینترنتی
6- تبلیغات ایرانیان در اینترنت

- ویژگی تبلیغات اینترنتی
بطور کلی می توان تبلیغات اینترنتی را دارای این خصوصیات دانست :
1-دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
2-هدفگیری دقیق مخاطبان
3-اطلاع رسانی كامل و سریع
4-هزینه كم
5-نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه


1 - دستیابی به بازار جدید در حال گسترش
در سالهای اخیر عده كاربران اینترنت در جوامع مختلف به سرعت در حال افزایش است . این روند در كشور ما نیز بخوبی مشاهده می شود . بررسیهای آماری معتبر حاكیست كه ظرف پنج سال گذشته (1379-1375 ) نرخ رشد كاربران اینترنت در ایران بطور متوسط سالانه 317% بوده است . به عبارت روشنتر عده این كاربران ( مخاطبان تبلیغات اینترنتی ) هر سال بیش از سه برابر شده است و در پایان سال 1381 از یك میلیون نفر فراتر خواهد رفت . همچنین ، ذكر این نكته بی مناسبت نیست كه بر اساس اعلام شركت مخابرات تا پایان امسال زیربنای مخابراتی لازم برای استفاده 6 میلیون مشترك ایرانی ازشبكه اینترنت فراهم خواهد شد . نكته در خور توجه این است كه بیشتر كاربران اینترنت در ایران از اقشار جوان و میانسال ، تحصیلكرده یا متخصص و متعلق به دهكهای درآمدی متوسط به بالا هستند كه این ویژگیها بازار بسیار مناسبی را برای جذب كالاها و خدمات مختلف ایجاد می كند . بخش مهم دیگری از این بازار جدید ، جمعیت چند میلیونی هموطنان خارج از كشورند كه عده كثیری از آنها ازاینترنت استفاده می كنند . بعلاوه باید به بازار بزرگ جهانی و مشتریان بالقوه كالاها و خدمات ایرانی در سرتاسر دنیا اشاره كرد كه اینترنت بهترین راه دسترسی به آنان است .

2 - هدفگیری دقیق مخاطبان
اینترنت توانایی بالایی برای پیام رسانی به مخاطبان خاص (هدفگیری شده) دارد . هر گروه از كاربران اینترنت به سایتهای ویژه ای علاقمندند، كه با وجود سایتهای تخصصی در هر زمینه ، حتی می توان پیامگیران را بر اساس علائق تخصصی شان از هم تفكیك كرد . به عنوان مثال انواع لوازم و پوشاك فوتبال بهتر است در سایتهای اختصاصی فوتبال تبلیغ شوند . همچنین علاقمندان به سیاست ، علوم ، فنون ، تجارت ، هنر ، بهداشت و امثال آن هریك به سایتهای مربوطه مراجعه می كنند كه پیامهای مناسب ایشان را میتوان در آن سایتها نمایش داد .
بر این اساس تبلیغات اینترنتی تولیدكننده/عرضه كننده هر كالایاخدمت را مستقیما به مصرف كننده آن وصل می كند و به این ترتیب هدفگیری مخاطب در اینترنت بسیار دقیقتر از رسانه های سنتی(مطبوعات ، رسانه های چاپی ، رادیو و تلویزیون)صورت می گیرد.
3 - اطلاع رسانی كامل و سریع
اطلاع رسانی تبلیغاتی در رسانه های سنتی با محدودیتهای متعدد روبروست ، از جمله برای اجتناب از هزینه بالا پیامها باید بسیار فشرده و كوتاه عرضه شوند . بعلاوه تولید و پخش آگهی در این رسانه ها به برنامه ریزی و زمان بیشتری نیاز دارد .
در تبلیغات اینترنتی این موانع تا حدود زیادی برطرف شده و آگهی دهنده می تواند ضمن استفاده از امكانات سمعی و بصری پیامها واطلاعات مورد نظر را به شكل كامل در اختیار مخاطب قرار دهد . همچنین این امكان برای او فراهم است كه بدون مراجعه حضوری ( به صورت آن لاین ) آگهی خود را سفارش دهد و ظرف چند ساعت شاهد پخش آن باشد.
4 - هزینه كم
امروزه هزینه تبلیغ در رسانه های سنتی نظیر مطبوعات پرتیراژ و تلویزیون بسیار سنگین است . همچنین در این نوع تبلیغات تنها با بررسیهای پر خرج می توان از میزان رسیدن پیام به مخاطبان اصلی و اثربخشی آن با خبر شد . حال آنكه ، در تبلیغات اینترنتی آگهی دهنده با كمترین هزینه پیام خود را به مخاطبان مورد نظر می رساند ، منبع اطلاع رسانی جامعی را به طور مستمر در اختیار ایشان قرار میدهد و هر لحظه كه اراده كند با دریافت گزارشهای دقیق از عكس العمل آنها مطلع می شود .
به عنوان نمونه در سیستم "پارس ادز" آگهی دهنده می تواند در هر لحظه گزارشهایی دریافت كند كه نشان می دهد آگهی های او چند بار و در چه سایتهایی به نمایش درآمده و مخاطبان چه عكس العملی در برابر آن نشان داده اند ( چند بار روی بنر كلیك كرده و به سایت آگهی دهنده وصل شده اند).
5 - نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه
چنانكه اشاره شد ، یكی از ویژگیهای بارز تبلیغات اینترنتی امكان نظارت دقیق برآگهی ها و ارزیابی مستقیم نتایج است .
این كار به دو صورت انجام میشود ؛ اول آنكه از طریق نرم افزار پیش بینی شده در پارس ادز در هر لحظه می توان تعداد سایتهای نمایش دهنده ، تعداد نمایش هر آگهی(بنر) ، تعداد كلیك روی هر بنر، میزان اعتبار باقیمانده ( از كل مبلغ توافق شده برای درج آگهی ) و اطلاعات مبسوط دیگر را دریافت كرد ؛ گفتنی است كه این اطلاعات در قالب جد ول ونمودار در اختیار آگهی دهنده قرار می گیرد وبر اساس آن می توان تغییرات لازم را در برنامه اعمال كرد . ثانیا" نتیجه درج آگهی به صورت افزایش مراجعه به سایت آگهی دهنده جلوه می كند كه در این مورد نیز با نرم افزارهای خاص موجود در اینترنت تعیین میزان افزایش بازدید كنندگان سایت و حتی تغییر در تعداد صفحات مشاهده شده بسهولت میسر است .


4- مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی
4-1 : معایب تبلیغات اینترنتی 1- تبلیغات دروغ : که ممکن است ابزاری برای کنترل آن در اینترنت وجود نداشته باشد.
2- استفاده از تصاویر و شعارهای مستهجن و غیر اخلاقی
3- بالا بردن ترافیک شبکه
4- منحرف کردن توجه کاربران که معطوف به یک هدف خاصی است ، بسوی تبلیغات پراکنده .
5- اشغال بخش قابل توجهی از حافظه سِرورها و وقت کارکنان و مدیران .
6- کاهش قیمت تبلیغات اینترنتی به دلیل ازدیاد سرورها که این امر باعث می شود که تبلیغات اینترنتی برای یک سرور نه تنها مزایایی نداشته باشد بلکه محدودیتهای جدی نیز ایجاد کند.
7- عدم پشتیبانی مالی توسط تأمین کنندگان منابع مالی سرورها ، صرفأ بر اساس این استدلال که این سرورهها منبع درآمد از راه تبلیغات دارند .
8- عدم وجود یک منبع متمرکز که بر روی تبلیغات در اینترنت کنترل داشته باشد .
4-2 : مزایای تبلیغات اینترنتی
از جمله مزیت های تبلیغات در اینترنت می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- هدف گیری دقیق مخاطبان
آگهی دهنده می تواند آگهی خود را مستقیما در معرض دید مخاطب خاص خود قرار دهد و به این ترتیب به بالا ترین اثر تبلیغ خود دست یابد .
2- اطلاع رسانی کامل
بر خلاف رسانه های سنتی، در ارائه پیام محدودیتی های رایج رسانه های سنتی همچون کوتاه بودن پیام ها، فشردگی آگهی و تکلف در انتخاب عبارات وجود ندارد و آگهی دهنده می تواند با بهره گیری از امکانات ویژه سمعی و بصری، اطلاعات و پیامهای مورد نظر خود را به طور کامل به مخاطبین عرضه نماید.
3- اطلاع رسانی سریع
تهیه، تولید و پخش آگهی همیشه پر هزینه و زمان بر بوده است اما آماده نمودن تبلیغات اینترنتی، بدون صرف هزینه و زمان قابل توجه در کوتاه ترین زمان میسر می باشد.
4- هزینه بسیار کم
نه تنها هزینه تبلیغات اینترنتی در مقایسه با رسانه های رایج دیگر ناچیز می باشد بلکه آگهی دهنده می تواند در هر لحظه با صرف کمترین هزینه و با بهره گیری از گزارشهای دقیق اثر بخشی آگهی خود را ارزیابی نماید.
5- گسترده بودن محدوده جغرافیایی مخاطبین سایتهای اینترنتی محدود به مرزهای جغرافیایی نیستند و به همین دلیل تبلیفات اینترنتی نوعی تبلیغات جهانی محسوب می شوند.
6-نظارت دقیق مستمر و بی واسطه با بهره گیری از نرم افزار های طراحی شده آگهی دهنده می تواند در هر نقطه از دنیا و در هر لحظه از شبانه روز، میزان اعتبار باقی مانده، تعداد نمایش و کلیک بر روی آگهی و اطلاعات آماری دیگر را مورد نظارت و ارزیابی دقیق و بی واسطه قرار دهد.
7- قابلیت تعاملی
ماهیت تعاملی شبکه اینترنت بر خلاف انواع دیگر تبلیغات امکان ارتباط متقابل مخاطبان را فراهم آورده است و آگهی دهنده می تواند از نظرات و انتقادات مخاطبان خود با خبر گردد. 8- از همه مهم تر این که با گسترش اینترنت و حضور كامپیوتر ها در هر خانواده عدم حضور در تبلیغات اینترنتی باعث از دست دادن بازار خواهد شد.


5- نكات طلایی در تبلیغات اینترنتی
طراحی و پیاده‌سازی صفحات وب‌سایت، تنها بخشی از مراحل راه‌اندازی یك وب‌سایت است. گام مهم دیگری كه در این راه باید بپیمایید، ثبت‌نام سایت، و انتخاب یك میزبان مناسب برای سایتتان است.
اگر چه این كار می‌تواند در چند ساعت نیز انجام گیرد، اما بایستی توجه كرد كه اشتباه در انتخاب میزبان، باعث افزایش هزینه‌ها، و حتی به هدر رفتن زحماتی شود كه برای طراحی و تبلیغ آن كشیده شده است.
هزینه، كیفیت، امنیت و پشتیبانی، از عناصر مهمی است كه می‌بایست در انتخاب میزبان سایت خود آنها را مورد توجه قرار دهید. نكاتی كه در پایین به آنها اشاره خواهد شد، به شما در ارزیابی و انتخاب میزبان سایت مناسب كمك خواهد كرد.


ارزیابی قبل از اقدام
از اشتباهات رایج بین صاحبان سایت‌ها(بخصوص افراد غیر فنی) انتخاب میزبان قبل از طراحی و پیاده‌سازی سایت است، و این در حالیست كه بسیاری از نیازها و مشخصه‌هایی كه میزبان بایستی آن را پشتیبانی كند، در هنگام پیاده‌سازی سایت مشخص می‌شود.
در صورت عدم همخوانی مشخصات و نیازهای میزبان و سایت، نیاز به تغییر میزبان و یا پیاده‌سازی سایت براساس مشخصات میزبان سایت ایجاد می‌شود كه هر دو مورد، طبیعتاً هزینه‌ساز خواهد بود.
اما اشتباه برخی از طراحان سایت نیز عدم توجه به وضعیت بازار و نیازهای مشتری است. برای مثال برخی از طراحان، سایت‌های مشتریان خود را با تكنولوژی جاوا و jsp پیاده‌سازی می‌كنند، این در حالی است كه این تكنولوژی اگرچه بسیار قدرتمند است، اما كمتر در سرورهای شركت‌های هاستیگ پشتیبانی می‌شود، و یا استفاده از آن نیازمند پرداخت هزینه بیشتری است؛ مشكل دیگر این كه برای نگهداری حجم كمی از اطلاعات و برای یك سایت كم‌بیننده از Microsoft Sql Server استفاده می‌كنند، و البته در اكثر مواقع استفاده از چنین سرویسی نیاز به پرداخت هزینه اضافی دارد و این در حالیست كه استفاده از بانك اطلاعات MS Access نیز چنین امكانی را فراهم می‌كند.
بنابراین قبل از پیاده‌سازی سایت، بایستی مشورت‌ها و بررسی‌های لازم صورت گیرد و همچنین بایستی تمام برنامه‌ها ونیازها(مانند استفاده از صفحات پویا و یا بانك‌های اطلاعات) و حتی تعداد بینندگان احتمالی سایت حداقل برای یك سال آینده تعیین شود، و آنگاه به برای انتخاب میزبان سایت اقدام كنید.


میزان فضا (Disk Space ویا Storage)
میزان فضای مورد نیاز برای نگهداری صفحات، تصایر ویا بانك‌های اطلاعاتی سایت، از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب نوع میزبان و نوع سرویس شركت میزبان شده است. تقریبا اكثر شركت‌هایی كه در زمینه ارائه خدمات میزبانی سایت فعالیت می‌كنند، میزان فضای اختصاص داده شده به سایت‌ها را به عنوان معیاری برای تقسیم‌بندی خدمات خود استفاده می‌كنند. نكته‌ای كه بایستی به آن توجه داشته باشید و حتما جزئیات آن را از شركت میزبان سؤال كنید، اطلاعاتی دیگری است كه در همان فضای اختصاص داده به سایت شما قرار خواهد گرفت. برای نمونه عموماً صندوق‌های پستی ازهمان فضای اختصاص داده شده به سایت استفاده می‌كنند، و یا لاگ‌فایل‌های سایت (Log File) نیز در همان فضای سایت قرار می‌گیرند. در چنین حالتی اگر شما از سرویس ده مگابایتی یك شركت استفاده می‌كنید و یك صندوق پستی یا حجم پنج مگابایت دارید، عملاً تنها پنج مگابایت دیگر برای قراردادن صفحات و تصاویر سایت دارید. البته برخی شركت‌ها نیز فضای ذكر شده در سرویس‌های خود را برای صفحات و اطلاعات سایت در نظر می‌گیرند و برای دیگر اطلاعات مانند لاگ‌فایل‌ها و صندوق پستی‌ها فضای رایگان دیگری در نظر می‌گیرند. بنابراین، جزئیات سرویس شركت هاست را در این زمینه جویا شوید، و دقت كنید كه چه میزان فضا در نهایت برای صفحات سایت و صندوق پستی‌ها نیاز دارید، و بر این اساس، سرویس‌های شركت میزبان را خریداری كنید.


صندوق پستی (Mail Box)
باور كنید موفق‌ترین شركت‌های میزبان در دنیا، نه به خاطر قیمت‌ها، بلكه به خاطر پشتیبانی و انجام تعهدات خود در برابر مشتریان به چنین درجه‌ای رسیده‌اند.
داشتن ایمیل با نام خود سایت، اكنون دیگر نیازی معمول برای مدیران و صاحبان سایت‌هاست. شما هم حتما علاقه‌مندید كه ایمیل‌هایی مانند info@yoursite.com و یا sales@ yoursite.com داشته باشید. و یا به تمام كارمندان شركت خود و به نام سایت شركت ایمیل اختصاص بدهید. بنابراین در سرویس‌های شركت میزبان به تعداد ایمیل‌های داده شده، ظرفیت، كیفیت و همچنین چگونگی ایجاد آن دقت كنید. یكی از مواردی كه شركت‌ها به عنوان بخشی از تبلیغات سرویس‌های خود ذكر می‌كنند، تعداد ایمیل‌های بیشتر و یا تعداد نامحدود صندوق‌های پستی است. همان طور كه در بالا نیز به آن اشاره‌ای داشتیم، بایستی دقت كنید كه چه میزان ظرفیت و فضا برای هر صندوق پستی در نظر گرفته می‌شود، و البته آیا فضای اختصاص داده شده به ایمیل‌ها از همان فضای كلی اختصاص داده به سایت استفاده می‌كند یا خیر.
همچنین اگر مایل به ایجاد تعداد زیادی صندوق پست الكترونیك برای سایت خود هستید، دقت كنید كه آیا شركت میزبان، پنل و یا امكانی را برای ایجاد و مدیریت این صندوق‌ها برای شما در نظر خواهد گرفت یا خیر.
ترافیك سایت و برخی از محدویت‌ها بایستی گفت این نكته از جمله مواد بسیار مهمی است كه متاسفانه توسط افراد غیرحرفه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. ترافیك سایت، میزان اطلاعاتی است كه در طول یك مدت مشخص بین سایت و بازدیدكنندگان رد و بدل می‌شود. ترافیك سایت، رابطه مستقیمی با تعداد بازدیدكنندگان سایت و حجم صفحات سایت دارد. بنابراین اگر فكر می‌كنید بازدیدكنندگان سایت شما زیاد خواهند بود و همچنین صفحات شما از حجمی سنگین برخوردارند، حتماً به این مورد و نیز محدودیت سرویس‌های شركت‌های میزبان دقت كنید.
ترافیك سایت معمولا بصورت ماهانه براساس مگابایت و گیگابایت و با كلماتی چون ترافیك، و یا پهنای باند (BandWidth) در جزئیات سرویس‌های شركت‌ها ذكر می‌شود، و البته در صورت عدم ذكر، می‌بایست آن را حتماً جویا شوید. اگر شركت میزبان، به شما قول پهنای باند نامحدود را داده، و شما هم گمان می‌كنید سایتی با بازدیدكنندگان زیاد خواهید داشت، حتما در قرارداد خود با شركت، این مورد را ذكر كنید.
البته اعمال محدودیت برای سایت‌ها تنها به همین شكل محدود نیست، و برخی شركت‌ها برای تعداد كاربران همزمان سایت و یا میزان استفاده سایت از پردازش CPU محدودیت‌هایی اعمال می‌كنند كه بد نیست در جریان آنها نیز باشید.


مشتریان دیگر شركت
قبل از انتخاب یك میزبان، بد نیست درباره سابقه شركت نیز تحقیقی كنید. همچنین بهتر است از میزبان بخواهید چند سایت مشهور را كه بر روی سرورهای خود میزبانی می‌كند معرفی نماید.
اما نكته بسیار مهم دیگر، توجه به تعداد سایت‌های قرار گرفته بر روی سرور شركت است. اگر سایت شما تنها حاوی صفحات HTML است و یا بیینده آن زیاد نیست، این مورد، اهمیت چندانی ندارد. اما هرچه تعداد سایت‌های میزبانی شده بر روی سرور بیشتر باشد، بدین معنا است كه سرور شما مشغولیت بیشتری دارد و به همین دلیل، سرعت كمتری هم دارد. " "
توجه كنید كه سرورهای با تعداد سایت زیاد، بیشتر در خطر حمله هكرها هستند! همچنین توجه كنید كه سرورهای با تعداد سایت زیاد، بیشتر در خطر حمله هكرها هستند! استاندارد مشخصی برای تعدد سایت‌های میزبانی شده بر روی یك سرور نیست، چرا كه بر اساس مشخصات سخت‌افزاری سرور، سیستم عامل سرور و همچنین نیازها و بییندگان سایت‌ها، این رقم می‌تواند متغیر باشد. بسیاری از شركت‌ها، سایت‌ها را براساس تقسیم‌بندی «شخصی» و «تجاری» بر روی سرورهای متفاوت قرار می‌دهند، كه این می‌تواند به هم نفع صاحبان سایت‌های شخصی (به دلیل ارزان بودن) و هم سایت‌های تجاری (به دلیل نیاز به سرعت و كیفیت بهتر) باشد.
در ایران، اكثر شركت‌ها به خصوص شركت‌های معروف، برای ارزان‌تر تمام شدن هزینه‌ها، ناچار تعداد زیادی سایت‌ها را بر روی یك سرور قرار می‌دهند كه این می‌تواند عواقب بدی دربرداشته باشد، مواردی مانند آنچه كه گاهی در روزنامه‌ها می‌خوانیم، یعنی با هك شدن یك سرور، صدها سایت دچار صدمه می‌شوند!
معمولاً در سرورهای ویندوز و با مشخصات یك كامپیوتر معمولی، تعداد بین دویست سایت تجاری و یا چهارصد سایت شخصی رقم مناسبی است.


پشتییانی و تعهدات شركت میزبان
باور كنید موفق‌ترین شركت‌های میزبان در دنیا، نه به خاطر قیمت‌ها، بلكه به خاطر پشتیبانی و انجام تعهدات خود در برابر مشتریان به چنین درجه‌ای رسیده‌اند. خلاصه این كه سرویس میزبانی سایت بدون پشتیبانی، ارزشی ندارد.
طبیعتاً منطقی نیست كه به شركت‌هایی كه تلفن و یا آدرس مشخصی ندارند و تمام پشتیبانی آنها تنها براساس ایمیل است و یا حاضر نیستند مشكلات و یا سؤالات فنی مشتریان خود را به صورت حضوری و یا تلفنی پاسخگو باشند اعتماد كنید.
همچنین بسیار خوب است كه از تعهدات شركت سرویس‌دهنده نیز مطلع شوید. یكی از مهم‌ترین آنها تعهد به قابل دسترس بودن سایت در اكثر زمان‌هاست كه اصلاحاً به آن uptime می‌گویند. البته ذكر این گونه تعهدات تنها در آگهی‌های تبلیغاتی كافی نیست و این موارد می‌بایست در قرارداد نیز ذكر شود. شركت‌هایی كه از اطلاعات مشتریان خود نسخه پشتیبان تهیه می‌كنند و در برابر امنیت و مشكلات فنی سایت‌ها، خود را مسئول می‌دانند، بهترین انتخاب‌ها هستند


5-1 : فرمول آیدا
واژه آیدا (AIDA) ترکیبی اختصاری، متشکل از حروف اول کلمات انگلیسی Attention, Interest, Desire, Action است . بسیاری از آگهی‌ها و صفحات وب موفق با پیروی از فرمول آیدا (AIDA) تهیه و تنظیم می‌شوند،که بر اساس آن آگهی باید:
1- توجه بیننده را جلب کند
2- رغبت و کشش ایجاد نماید
3- آرزو یا خواست بیافریند
4- به کنش یا عمل منجر شود
متاسفانه در اغلب موارد طراحان آگهی فقط به بخش اول این فرمول بها می دهند، یعنی می‌کوشند به کمک حروف درشت یا با دوز و کلکهای تصویری توجه بیننده را جلب کنند؛ در این مورد کافی است به روزنامه‌ها و مجله‌ها نگاه کنید تا به منظورم پی ببرید. بسیاری از وب سایتها هم با گرافیک پر زرق وبرق و نوشته‌ها و تصاویر چشمک‌زن و تند از همین روش پیروی می‌کنند . این کارها مثل آنست که به طرف مشتری برویم، به صورتش زل بزنیم، شانه هایش را دو دستی بگیریم و به شدت تکان دهیم. به اینصورت توجه مشتری را جلب می کنیم، اما باید ازخود بپرسیم از ما خرید هم خواهد کرد؟ پس جلب توجه فقط قسمتی از کار است، نه همه آن! اکنون خوب گوش کنید تا روش موثرتری را برای تبلیغ به شما معرفی کنم . . .
روش درستی که در بیننده رغبت و کشش ایجاد می‌کند و به فروش ختم می‌شود. رمز کار این است‌: آگهی خود را مثل یک گزارش کوتاه تنظیم کنید. به آن صورت کلیشه ای ندهید. از گرافیک پر زرق و برق، حروف کج و معوج، اشکال عجیب و غریب . . . یا هر چیز دیگری که برای بردن جایزه گرافیک تهیه شده است، دوری کنید! به بهترین حالت ممکن بیاندیشید. تصور کنید گزارشگری می‌خواهد کالا یا خدمات شما را بررسی کند و مطلبی درباره آن بنویسد؛ درجریان این ‌بررسی شیفته محصول شما می‌شود، بلافاصله پشت میز می نشیند و گزارش بلند بالایی می‌نویسد که فروش شما را یکشبه به عرش ‌می رساند. البته این سناریو غیرممکن نیست، ولی معمولا" اینطور اتفاق نمی افتد! می‌پرسید چطور؟ خدمتتان عرض می کنم . . .
خودتان را جای آن گزارشگر بگذارید! مثل او گزارش جانانه ای بنویسید، در آن به مشخصات و امتیازات کالا یا خدمات مورد نظر اشاره کنید و در پایان به مخاطبان بگوئید که کجا و چگونه سفارش بدهند. فقط یادتان باشد وقتی‌که مقاله تمام شد به هیچوجه سعی‌نکنید به آن شکل و شمایل آگهی بدهید، هرگز‍! هرگز!


5-2: پنج قانون تبلیغات اینترنتی
پنج قانون تبلیغات در شبكه جهانی اینترنت گرچه هنوز درحال تغییرند ولی ستون فقرات داستان تبلیغات در شبكه جهانی اینترنت امروزی را تشكیل داده اند.
این 5 قانون عبارتند از:
1 - قانون خیابان بن بست
2 - قانون دادوستد
3 - قانون اعتماد
4 - قانون كشش وارسال
5 - قانون بازار خالی

1 - قانون خیابان بن بست
براساس این قانون ، ساختن یك سایت در شبكه جهانی اینترنت مانند ساختن ویترین مغازه در یك بن بست است ، زیرا كسی از آدرس سایتها، به خودی خود خبر ندارد و بایدبنابه علتی با آدرس سایت شما آشنا شود و به آن مراجعه كند. پس اگر می خواهید مشتری به سراغ شما بیاید به دنبال دلیلی برای آمدنش باشید.
بسیاری از مردم معتقدند كه اگر كسب وكاری را راه اندازی كنید مشتری خودش به سراغ شما می آید. اما همان طور كه می دانید این مطلب در اینترنت صادق نیست ومتاسفانه از آنجا كه نرم افزار فرانت پیج )FRONTPAGE( قابلیت ساختن سایتهای ظاهراحرفه ای را به همه می دهد، تازه كارهای زیادی بدون درنظرگرفتن یك برنامه بلندمدت تبلیغاتی ، اقدام به ساختن سایتهای اینترنتی می كنند. ولی باید درنظر داشته باشیم كه حتی اگر بهترین سایتها را طراحی كنیم ، تا وقتی كسی برای خرید به آنها رجوع نكند، این سایتها فایده ای ندارند.
فكر می كنید چرا همه هنرمندان میلیونر نیستند؟ به این دلیل كه آنها تنها یادگرفته انددستاوردها و كارهای هنری عالی ارائه بدهند اما چیزی درمورد تبلیغات دستاوردهایشان نمی دانند.
لذا اولین سوالی كه قبل از ساختن سایت باید از خود بپرسید این است كه چگونه مردم را وادار به بازدید از این سایت كنید؟
یك برنامه پیشنهادی برای تبلیغات شما می تواند به صورت زیر باشد: دو ماه تبلیغ نشان شركت ، برای بالابردن اعتبار نام شركت ; قرارگرفتن در فهرست موتور جستجوهای كم اعتبارتر مانند هات بت (HOTBOT( واكسایت )EXCITE( در سه ماهه اول ;
قرارگرفتن در فهرست موتور جستجوهای معروفتر مانند اینفوسیك )INFOSEEK(،لایكوس |)LYCOS(یا آلتاویستا|)ALTAVISTA(درسه ماهه دوم ;
ایجاد ارتباط با سازمانهای مرتبط با صنعتی كه در آن هستید و پرداخت برای ثبت نام درفهرست آنها; مطرح شدن وسیع در سطح رسانه ها در سه ماهه سوم ;
انتشار یك روزنامه برای شركت در سه ماهه چهارم سال ، كه در آن هم اخبار داخلی شركت و هم اخبار مربوط به صنعت درج گردد. در این زمان شما باید شروع به جمع آوری آدرسهای پست الكترونیك موردنیاز كنید.
شاید شما بتوانید برنامه های تبلیغات بسیار متفاوتی طراحی كنید. این مهم نیست .اما نكته ای كه باید همواره درنظر داشته باشید این است كه برای حضور بازدیدكنندگان تان باید دلیلی داشته باشید. آیا می دانید چه چیزی در سایت باعث مراجعه مجدد بازدیدكننده می شود؟

1- محتوا.
محتوای خوب می تواند ارتباط دوطرفه برقرار كند. لازم نیست سایتی بزرگ داشته باشید بلكه می توانید بخواهید با شما ارتباط برقرار كنند زیرا شما اطلاعات كاملی عرضه می كنید. وقتی در سایت خود خدمات عمومی عرضه می كنید، ناگهان درصدر خبرها قرارمی گیرید. نشریات و مجله ها شروع به مطرح كردن شما می كنند و در سایت تان ترافیك ایجاد می شود، پس برای آمدن بازدیدكنندگان تان دلیلی داشته باشید.

2 - قانون دادوستد
یكی از واژه های مهم فرهنگ اینترنت كالاهای رایگان است . قانون دادوستد می گوید: بازدیدكنندگان را با اهدای كالاهای رایگان جذب سایت خود كنید و سپس سعی كنید كالای دیگر به آنها بفروشید.
این همان سناریویی است كه در بسیاری از فروشگاهها از آن استفاده می شود. مثلامی گویند: >شال گردن پشمی رایگان برای 05 نفر اولی كه برای حراج یك روزه اسكی ، دراول دسامبر از مغازه ما دیدن كنند<. آنها اول مشتری را با كالاهای رایگان جذب می كنند وبعد سعی می كنند چیزی به آنها بفروشند.
استراتژی ساده این است : اول مردم را با دادن مقدار زیادی اطلاعات رایگان به سایت خود جذب كنید. بعد آنها را از كالاها و خدمات خود آگاه كنید. این ریتم >دادوستد< رابخاطر بسپارید. این استراتژی موثر است ، ولی برای فروش ، شما باید به قانون سوم مسلط شوید.

3 - قانون اعتماد
فرض كنیم كالاها یا خدمات شما به طور رقابتی قیمت گذاری شده اند و از كیفیت خوبی برخوردارند. بزرگترین سد راه شما برای فروش ، عدم اعتماد مردم است ، جلب اعتماد، روان كننده چرخهای كسب وكار اینترنتی است . بدون جلب اعتماد، گردش چرخهای كسب وكار شما با مشكل مواجه می شود.
شهرت نشان تجاری (BRAND) یك فروشگاه ، ناشی از صدها برداشت ذهنی مثبت است كه توسط امواج تبلیغات پرهزینه ، ساخته شده اند. این تبلیغات ، اعتماد مردم به نشان تجاری را بالا می برند. ولی اگر شما مالك یك كسب وكار كوچك هستید، مسلماهزینه چنین تبلیغاتی را نمی توانید تامین كنید. و حال اینكه شما می توانید از سایت اینترنتی تان برای جلب اعتماد مشتریانتان كمك بگیرید. همان طور كه می دانید سایتهاخیلی مورداعتماد مردم قرار نمی گیرند، زیرا در شخصیت حقیقی یا حقوقی شان ابهام وجود دارد. پس اولین كاری كه باید بكنید این است كه این ابهام را با دادن یك آدرس كامل و شماره تلفن برطرف سازید و كسب وكار خود را در زمان و فضا، مستقر كنید. اگردفتر و یا فروشگاهی دارید، عكسی از آن را در سایت خود بگذارید و بهتر آن است كه عكس هایی از خودتان یا كاركنانتان را نیز در سایت قرار دهید. حالا مشتری هایتان شما رابه جای موجودی ناشناخته ، كه كسی نمی داند كجاست ، به دید فردی واقعی می بینند.
شما می توانید اعتماد مشتریانتان را ازطریق مختلف به دست آورید. با فروش محصولات با ماركهای شناخته شده ، با نشان دادن سیاستهای تحویل و پس گرفتن محصولاتتان ، با پیوستن به ارگانهای شناخته شده ملی و یا با دادن برگه گارانتی برای محصول خود. شما اعتماد مشتریانتان را با نصب یك سیستم راهنمای مشتری پسند وبی واسطه و یك سرور امن |LSSبرای معاملات توسط كارتهای اعتباری به دست می آورید. شما اعتماد را با داشتن یك سایت طراحی شده به صورت حرفه ای )نه چیزی كه پسر نوجوانتان در تعطیلات آخر هفته ساخته است ( به دست می آورید. هرگاه شمااعتماد را ایجاد كنید، فروش نتیجه می دهد، همچنین می توانید اعتماد را با برقراركردن تماس های مجدد به دست آورید كه ما این مطلب را در قانون چهارم توضیح می دهیم .

4 - قانون كشش و ارسال
چهارمین قانون تبلیغات وب این است كه افراد را به وسیله محتوای جذاب به سایت خود بكشانید و بعد اطلاعات باكیفیت را به طور مداوم به آدرس پست الكترونیكی شان ارسال دارید. سایتهای اینترنتی به طور طبیعی موجوداتی بی تحرك هستند. سایتها همیشه منتظرمشتری می مانند تا بعداز آمدنشان آنها را به مقصد موردنظر راهنمایی كنند.
سایتهای اینترنتی می كوشند با ارائه محتوای خوب ، مشتری ها را جذب كنند. پس ازجذب آنها نوبت پست الكترونیك می رسد كه پیغامهای موردنظر را به آدرس پست الكترونیك آنها سرازیر كند. از آنجا كه هزینه جذب مشتری بسیار زیاد است كسب وكارها نمی توانند برپایه یك بار فروش دوام بیاورند. آنها نیازمند بازگشت دوباره مشتریان راضی خود برای فروشهای پی درپی هستند. قانون كشش و ارسال این ماموریت حیاتی را انجام می دهد.
در این استراتژی شما نیاز به فردی دارید كه نامه های الكترونیكی را برای بازدیدكنندگان سایت ارسال كند.

5 - قانون بازار خالی
كسب وكـــارهای بــــزرگ مـــاننWAL-MART, AMAZON.COM سرمایه ونفوذ لازم برای به دست آوردن تمام بخشهای بازار را دارند. اما كسب وكارهای كوچك برای موفق شدن باید به سراغ بازارهای خالی و یا بخشهای خالی بازار بروند و آنها را به بهترین نحو پر كنند.
برای مثال شركت جاست بالز ) HTTP://WWW.JUSTBALLS.COM ( یك بازار خالی در فروش لوازم ورزشی دید. به جای اینكه لقمه بزرگتر از دهانش بردارد و انواع و اقسام لوازم ورزشی را بفروشد، به دنبال لقمه كوچكتر (توپ) رفت و بزرگترین فروشگاه توپ در اینترنت را ایجاد كرد. آنها توپهای ورزشی ، توپهای بدن سازی ، توپهای اسباب بازی ووسایل مربوط به توپ را می فروشند. شما در آنجا می توانید توپهای بیسبال ، فوتبال ،والیبال و هرچه را كه بتوان نام توپ بر آن نهاد را پیدا كنید. هدف آنها این است كه وقتی شما درباره توپ فكر می كنید به یاد آنها بیفتید.
برای سایت خود هدف فروش منحصربه فرد(UNIQUE SELLING PROPOSITION) تعیین كنید. كلید این نوع از بازاریابی هوشمندانه طبق قانون بازار خالی ، تهیه یك برنامه كسب وكار (BUSINESS PLAN) است كه هدف فروش منحصربه فرد شما را تعریف كند. این هدف را باید بتوان به خوبی در یكی دوجمله بیان كرد: وجه تمایز كسب وكار شما از دیگر رقبا چیست ؟ قسمتهای خالی بازار كه شمابه دنبال پركردن آنها هستید كجا بوده و شما چگونه قصد پركردن آنها را دارید؟
برای موفقیت در هر كسب وكاری شما باید هدف فروش منحصربه فردتان را دقیقامشخص كنید. با یك هدف فروش منحصربه فرد است كه می توانید موفق شوید و بدون یك هدف فروش منحصربه فرد متاسفانه سایت شما هیچ طالبی نخواهد داشت .
شایان یادآوری است كه قوانین مذكور همگی از اهمیت یكسان برخوردارند. هریك از این قوانین به تنهایی كارساز نیست بلكه مجموعه آنهاست كه می تواند موفقیت شما رادر ایجاد یك كسب وكار اینترنتی تضمین كند. در عصر اینترنت ، تلاش كنید تا قوانین بازی را بشناسید و آگاهانه وارد میدان رقابت شوید!

 

- تبلیغات ایرانیان در اینترنت
تاسیس و راه اندازی یک سایت در ایران هدفهای مختلفی دارد. اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی ، معرفی محصول ، خدمات یا توانایی های شخصی و یا جمعی ، و حتی سرگرمی.
همه کسانی که سایتی را تاسیس می‌كنند به دنبال جلب توجه كاربران اینترنتی هستند و مطمئنأ برای جذب مخاطب فعالیتهایی را انجام می‌دهند. تمام تلاش و هزینه ها و زحمات، جلب توجه تعداد مشخصی كاربر است.
حال مدیر سایت برای این كاربران برنامه مشخصی دارد و خارج از دنیای اینترنت به دنبال هدفی می گردد (به عنوان مثال تبلیغ برای یک محصول که در بیرون از اینترنت به فروش می رسد) و یا از روی علاقه اقدام به اطلاع رسانی نموده است. در هر حال تنها حسنی که بازدید یک كابر از سایت دارد ردپایی است که در برنامه های آمارگیر از خود برجا می گذارد.
متاسفانه ، این كاربران در ایران با وجود کثرتشان ، سود مالی چندانی برای صاحبان سایتها ندارند و همین امر در کم محتوا شدن سایتهای ایرانی تاثیر می‌گذارد. در واقع در اغلب موارد سایتهای ایرانی هزینه های نگهداری خود را نیز تأمین نمی‌كنند و به اصطلاح "از كیسه خرج می‌كنند". نبودن پول الکترونیکی و نیز سامان نداشتن تجارت الکترونیکی در ایران باعث شده است که کمتر کسی برای تبلیغات در اینترنت هزینه بپردازد. زیرا تبلیغ در یک روزنامه معمولی به مراتب پرخواننده تر از اینترنت است. حتی در بسیاری موارد تبلیغات خدماتی که اصولا اینترنتی هستند و در تمام دنیا بدون وجود تشكیلات خاصی، فقط از طریق اینترنت اداره می شوند نیز در جای خود، یعنی اینترنت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال خدمات Hosting و یا Domain به عنوان نوعی خدمات اینترنتی، در ایران کمتر از طریق اینترنت فروش با اقبال مواجه می‌شود؛ در حالی که در اغلب کشورهای دنیا این خدمات به صورت کاملا Online و فارق از بعد مسافتی به فروش می رسند و به همین دلیل ارائه کننده چنین خدماتی ترجیح می دهد در اینترنت تبلیغ کند تا در روزنامه محلی- که فقط مخصوص یک مکان خاص است.

چه باید کرد ؟
با توجه به اینکه افرادی که دسترسی به اینترنت دارند اغلب از قشر تحصیلکرده جامعه می باشند و مطمئنا از سطح زندگی اجتماعی نسبتا مناسبی برخوردار هستند نوع تبلیغات برای آنها با تبلیغاتی که در روزنامه و تلویزیون و دیگر رسانه ها انجام می شود متفاوت است. مطمئنا برای اجناس فرهنگی در اینترنت بهتر می توان مشتری پیدا کرد تا در روزنامه. و با این دید که هزینه تبلیغ در اینترنت بسیار پایین تر از روزنامه است و با نیم نگاهی به این موضوع که اگر تبلیغات اینترنتی در ایران جا نیافتد خواه نا خواه به زودی اغلب سایتهای مفید فارسی به تعطیلی می انجامند ، و با پاگرفتن تبلیغات در اینترنت شاید آهسته آهسته بستر تجارت الکترونیکی شکل بگیرد می توان به تبلیغات اینترنتی مثبت تر نگریست.
البته هر روز شاهد روی آوردن بیشتر افراد به تلبیغ در اینترنت هستیم ولی هنوز به آن مرحله نرسیده ایم که زمینه ساز یک تحول اساسی در اینترنت ایران باشیم


-----------------------------
فهرست منابع و مآخذ
1- اسدی ، علی . افکار عمومی و تبلیغات . – تهران : انتشارات سروش ،1371
2- آرون ، ریمون . مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام . جلد دوم .- تهران : 1363.
3. بازدار، الهه . تبلیغات ابزار ساماندهی افكار عمومی در خدمت روابط عمومی، ناشر انجمن روابط عمومی ایران ، 13811
4. علوی، پرویز، ارتباطات سیاسی ، نشر علوم نوین ، چاپ اول ، 1375
5. متولی، كاظم ، روابط عمومی و تبلیغات ، انتشارات بهجت، چاپ اول، 1372.
6. میرسعید قاضی، علی، تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات، ناشر مبتكران، چاپ اول، 1370

 

فرصت ها و چالش ها در تبلیغات اینترنتی 1

فرصت ها و چالش ها در تبلیغات اینترنتی 2

منبع




:: مرتبط با: کامپیوتر ,